Ce trebuie să știți înainte de a cumpăra

Când cumpărați produse sau servicii în UE, comerciantul trebuie să vă ofere anumite informații clare, corecte și ușor de înțeles despre produsele sau serviciile respective, înainte de a le cumpăra.

Aceste informații contractuale includ:

  • principalele caracteristici ale produsului
  • prețul total, inclusiv eventualele taxe și comisioane
  • costurile de livrare (dacă este cazul) și orice alte taxe adiționale
  • modalitățile de plată, livrare sau executare
  • identitatea comerciantului, adresa poștală și numărul de telefon
  • durata contractului (dacă este cazul)

Nu este nevoie ca toate aceste informații să fie furnizate explicit, atâta timp cât reies clar din context (ex. caracteristicile unui produs afișate pe un raft în magazin).

Atunci când cumpărați un produs on-line, prin telefon, dintr-un catalog de vânzări prin corespondență sau de la un comis voiajor, înainte de a face achiziția, trebuie să vi se ofere și următoarele informații detaliate:

  • adresa de e-mail a comerciantului
  • eventualele restricții de livrare în anumite țări
  • dreptul de a anula comanda în termen de 14 zile
  • serviciile post-vânzare disponibile
  • mecanismele de soluționare a litigiilor
  • numărul de înregistrare al comerciantului în registrul comerțului
  • titlul profesional al comerciantului și detalii privind TVA (dacă este cazul)
  • asociația profesională căreia îi aparține comerciantul (dacă este cazul).

Pentru astfel de achiziții, rețineți că nu trebuie să plătiți costuri de livrare sau alte comisioane în privința cărora nu ați fost informat în avans.

Contractele trebuie redactate într-un limbaj clar și ușor de înțeles și nu pot conține clauze abuzive.

Avertisment

În unele țări din UE, dreptul de a primi confirmarea comenzii și de a o anula, precum și alte cerințe legale, nu se aplică achizițiilor făcute la domiciliu a căror valoare este mai mică de 50 EUR.

Confirmarea achiziției

Când achiziționați un produs prin alte mijloace decât dintr-un magazin (de ex., on-line, prin telefon, de pe un catalog), trebuie să primiți confirmarea scrisă a tranzacției. Confirmarea trebuie consemnată pe hârtie sau în alt format durabil, cum ar fi un e-mail sau un mesaj în contul dumneavoastră personal de pe site-ul comerciantului, cu condiția să îl puteți stoca, iar comerciantul să nu îl poată modifica în mod unilateral.

Conținutul digital

Atunci când cumpărați on-line conținut digital, de exemplu, în cazul vizionării sau al descărcării de muzică și materiale video, se aplică cerințe specifice în materie de informare. Înainte de a face achiziția trebuie, de asemenea, să primiți informații despre exploatarea conținutului cu hardware-ul/software-ul relevant (interoperabilitate), funcționarea acestuia, inclusiv aplicarea de restricții geografice cu privire la utilizarea conținutului și la posibilitatea de a efectua copii private.

Comunicarea post-vânzare prin telefon

Comercianții care pun la dispoziția consumatorilor linii telefonice trebuie să se asigure că apelurile sunt taxate la tariful de bază. Comercianții nu au voie să îi oblige pe clienți să sune la numere de telefon cu suprataxă pentru a solicita informații sau pentru a face reclamații cu privire la produsele cumpărate sau la contractul de achiziție.

Achizițiile de la comercianți on-line din afara Uniunii

În principiu, drepturile conferite în baza legislației UE se aplică și în cazul achizițiilor de la comercianții on-line din afara Uniunii care se orientează către consumatorii europeni. Cu toate acestea, este mai greu să vă susțineți drepturile în relațiile cu comercianții care își au sediul în afara UE.

Sursa: Europa.eu